Slunečnicové semínko a jeho léčivé účinky

Slunečnicové semínko a jeho léčivé účinky

Slunečnice je mohutná rostlina s nápadně velkým květenstvím, původem z Ameriky. Její pěstování se brzy rozšířilo po celém světě, v některých zemích patří dokonce mezi nejdůlěžitější hospodářské plodiny. Trubkovité květy, které jsou ve vnitřní části úboru, dozrávají v semena uzavřená v tvrdém pouzdru. Obsahují olej, který se dále zpracovává a používá především v potravinářském průmyslu. Svojí kapitolu si zaslouží také slunečnicové semínko a jeho léčivé účinky, které slouží lidem ku prospěchu již velmi dlouhou dobu. Mají pozitivní vliv na naše zdraví a jsou bohatým zdrojem mnoha látek potřebných ke správné funkci našeho organismu.

Slunečnicové semínko a jeho léčivé účinky

V první řadě mají vysoký obsah vitamínu E, který je důležitým, v tucích rozpustným antioxidantem. Pomáhá tělo zbavovat volných radikálů a zpomaluje stárnutí. Přispívá tak i k ochraně kardiovaskulárního systému. Kdo má vyšší příjem tohoto vitamínu, měl by být vystaven menšímu riziku infarktu. Necelých 60 g slunečnicových semínek obsahuje více než 90 % denní dávky vitamínu E, který mimo jiné napomáhá také k ochraně organismu před záněty, přispívá k boji proti artritidě, rakovině a cukrovce.

Slunečnicová semínka obsahují velké množství selenu, který je na rozdíl od potravinových doplňků v této formě dobře vstřebatelný. Selen je považován jako účinná ochrana před rakovinou, zabraňuje rozrůstání rakovintvorných buněk a podporuje jejich odumírání.

Dalším důležitým prvkem je hořčík, jehož nedostatek může vést k migrénám, únavě, svalovým křečím a vysokému krevnímu tlaku. Napomáhá k regulaci vápníku v organismu, čímž přispívá ke zdravému fungování nervové soustavy. Esenciální aminokyselina tryptofan, obsažená ve slunečnicových semínkách, podporuje tvorbu serotinu v těle, který odbourává napětí a přináší pocit klidu a duševní pohody.

Také draslík, kterého slunečnicová semínka obsahují poměrně velké množství, hraje v lidském organismu důležitou roli, jelikož vyvažuje účinky sodíku. Jejich rovnováha v lidském tělě je životně důležitá. Nedostatek draslíku se může projevovat nejčastěji únavou a vyčerpáním, ale někdy i srdeční aritmií.

Dalším obsaženým prvkem je mangan, který je důležitý pro udržení správné funkce nervového systému a bojuje proti depresi. Aktivuje enzymy, z nichž některé jsou potřeba i pro stavbu kostí a správnou funkci štítné žlázy. Slunečnicové semínko je i zdrojem vitamínu B6, který zmírňuje riziko deprese a je prevencí proti jejímu vzniku.

Z údajů výše poznatků vyplývá, že slunečnicové semínko a jeho léčivé účinky a vliv na naše zdraví nejsou opravdu zanedbatelné. Můžeme je konzumovat jen tak samotná nebo přidávat do mnoha sladkých i slaných pokrmů. Ráno k snídani či k dopolední svačině s cereáliemi v jogurtu nebo ovesné kaši nám ideálně doplní energii na celý den. Hodí se do salátů, pomazánek, těstovin a podobně. V dnešní době, kdy stoupá obliba domácích pekáren, jsou nejen slunečnicová semínka součástí mnoha receptů na domácí chléb a jiné druhy pečiva. Konzumvat je můžeme také opražená či předem naklíčená.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *