Mangold a jeho léčivé účinky

Mangold a jeho léčivé účinky na naše zdraví

Mangold je u nás méně známá, nízkoenergetická, listová zelenina, pocházející ze Středomoří. Dříve byl mangold ve střední Evropě dosti oblíben, pro jeho chuťové vlastnosti, později ho však dostal poněkud do pozadí špenát. V Itálii, Francii nebo Chorvatsku je to zelenina, která nechybí na skoro žádném trhu či zahradě. V našich zahradách ho příliš často nenajdeme, přestože by si to mangold a jeho léčivé účinky na naše zdraví jistě zasloužily.

Popis

Mangold (Beta vulgaris var. cicla) je dvouletá cizosprašná rostlina, patřící do čeledi merlíkovitých, podobně jako například červená řepa. Prvním rokem vyrůstá ze země růžice velkých, podlouhlých, vzpřímených listů na zdužnatělých, křehkých a šťavnatých řapících. V závislosti na odrůdě může být barva řapíku světle až tmavězelená nebo červená až fialová. Druhým rokem z listové růžice vyrůstá lodyha do výšky jednoho metru i více, na jejíž konci se nachází květenství uspořádané do laty, později s velkým množstvím semen.

Rostliny mangoldu se sice podobají řepě, ale pěstují se jen pro jejich nadzemní část podobně jako špenát, který je mangoldu blízký příbuzný. Rozeznáváme dva druhy, a to je mangold listový, jehož zkadeřené či hladké lisové čepele se používají stejně jako špenát. Druhým zástupcem je mangold řapíkatý, jehož zdužnatělé řapíky se upravují podobně jako řapíkatý celer nebo chřest.

Použítí mangoldu

Listy mangoldu můžeme konzumovat čerstvé nebo je dusit, vařit a zapékat. Mladé listy se hodí k přípravě salátů (nejlepší jsou listy do délky 25 cm), protože jsou křehké a mají jemnou chuť. Později jsou listy tužší, chuťově trochu nahořklé, takže se hodí spíše k tepelnému zpracování (například jako špenát).  Často se mangold zapáká se sýrem a bramborami. Také řapíky jsou zelenina neobvyklé, ale pikantní chuti. Mají lehce ořechovou chuť a připravují se například s bešamelovou omáčkou. Můžeme je také zapékat nebo povařené podávat na způsob chřestu se sýrem.

Mangold a jeho léčivé účinky

Mangold je bohatým zdrojem vitamínu C, rostlinné bílkoviny a vlákniny. Dále obsahuje vitamín A a E, vitamíny skupiny B a minerální látky jako je vápník, železo, fosfor, draslík a hořčík. Na rozdíl od špenátu má nižší obsah kyseliny šťavelové, která brání vstřebávání vápníku, jehož je v mangoldu dost velké množství.

Obsah rutinu a kvercetinu v mangoldu zlepšuje pružnost a pevnost cév a tím zabraňuje jejich kornatění, pomáhá proto při ateroskleróze. Přítomnost železa má dobré účinky na krvetvorbu, proto je prospěšný při chudokrevnosti (anémii). Tak jako u červené řepy je konzumace mangoldu dobrou prevencí proti rakovině. Mírně posiluje i náš nervový systém, soustředění a paměť. Pro jeho poměrně vysoký obsah vlákniny urychluje peristaltiku střev a proto má mírně projímavé účinky. Mangold podporuje tvorbu a vylučování trávicích šťáv a aktivuje činnost jater. Díky nízkému obsahu kalorii je vhodný i při redukčních dietách.

Související články k příspěvku „Mangold a jeho léčivé účinky“:

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *